Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2, 00-467 Warszawa, tel. 22 628 12 71 w. 135, info@csw.art.pl
Rezerwacja biletów online
 
 
   
 
01/07/2011 - 28/08/2011 : KINO.LATO: PROGRESS – REGRESS

Dziedziniec Zamku Ujazdowskiego/ Każdy weekend lipca i sierpnia
Start projekcji: po zmroku

Letni festiwal filmowo-muzyczny KINO.LATO odbędzie się na dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego po raz dziewiąty. Hasło przewodnie w tym roku to: PRZYSZŁOŚĆ, festiwal odbywa się pod nazwą KINO.LATO: PROGRESS REGRESS.

KINO.LATO to niepowtarzalny festiwal filmowo-muzyczny, odbywający się już po raz dziewiąty na dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego. Jest to oryginalna oferta kulturalna dla spędzających lato w mieście. Wyjątkowość wydarzenia to przede wszystkim dobry program, na który składa się zestaw ciekawych filmów, koncerty niebanalnych wykonawców i unikalna atmosfera dziedzińca Zamku Ujazdowskiego.

Tegoroczne KINO.LATO odbywa się w ramach projektu Laboratorium Przyszłości w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Jest to wieloczęściowy program o charakterze work in progress: składają się na niego wystawy, prezentacje, performanse, pokazy filmowe, konferencje, warsztaty, wykłady i dyskusje. Planujemy stworzyć w przestrzeni Zamku Ujazdowskiego aktywną platformę do rozmów, formowania opinii i koncepcji wśród polityków, naukowców, filozofów, ekonomistów, socjologów oraz artystów zainteresowanych tematyką przyszłości, rozpatrywanej z perspektywy społeczeństwa przyszłości.

Paradoksalnie refleksja na temat przyszłości w filmie rozpoczyna się od spojrzenia wstecz: przypominamy sobie kolejne wizje z całej historii kinematografii, z których wiele stało się pewnym kanonem wyobrażeń. Atrakcyjność tematu dla twórców polega nie tylko na pokusie projektowania lepszej rzeczywistości i ostrzegania przed niebezpiecznymi scenariuszami; w przypadku filmu szczególnie pociągająca jest możliwość prawie namacalnego pokazania tej przyszłości, zaprojektowania jej w najmniejszych detalach i zaproponowania pewnego całościowego modelu.

W lipcu w ramach programu Progress zaprezentowane zostaną różne warianty przyszłości, jednak wiele z klasycznych i powszechnie znanych dzieł, które na hasło „przyszłość w filmie” nasuwają się od razu, zostało celowo pominiętych, by zrobić miejsce pozycjom mniej znanym i odwrócić refleksję od kierunku „przeszłość”, a skierować w przyszłość. Jednak już niemy film Metropolis Fritza Langa pozbawia widzów złudzeń co do bezkrytycznej wiary w postęp technologiczny i jego zbawiennego wpływu na życie człowieka.

Kolejne obrazy potwierdzają tezę o zgubnym kierunku rozwoju, pokazujące świat postapokaliptyczny, chylący się ku upadkowi, czy wreszcie rządzony przez autokratyczną, destrukcyjną władzę (Koniec sierpnia w Hotelu Ozon, O-bi, O-ba: koniec cywilizacji, Metropia). Lipcowy program zakończony będzie pokazem dwóch filmów, które ostatecznie poddają w wątpliwość nasze dzisiejsze rozumienie rozwoju, zarówno w sensie ekonomicznym, jak i technologicznym. Film Martwa natura w reżyserii Zhang Ke Jia pokazuje, jak tradycyjnie pojmowany rozwój ekonomiczny dokonywany jest kosztem degradacji innych miejsc i społeczności. Moje Winnipeg to schulzowska opowieść Guya Maddina o niegdyś dobrze prosperującym i rozwijającym się mieście, obecnie zdegradowanym i sprowadzonym do roli miasta duchów, w którym nowoczesne niegdyś obiekty użyteczności publicznej straszą pustymi oknami.

Sierpniowy program Regress skupi się wokół kondycji naszego współczesnego świata i nurtujących go problemów, a także poszukiwania nowych rozwiązań na przyszłość. Stąd w drugiej części pokazane zostaną takie dokumenty jak poświęcony sztuce tworzonej ze śmieci Śmietnisko Lucy Walker, czy poruszający kwestię odwiecznego marzenia ludzkości o niekończącym się życiu Przedłużyć życie. Kilka filmów poświęconych będzie rozwojowi w innych niż tradycyjnie pojmowany kierunkach, czy skoncentruje się na lokalnych, indywidualnych historiach na tle świata globalnego (Spotkania na krańcach świata, Szczęśliwy poeta). Wim Wenders w Aż na koniec świata zaproponuje ucieczkę ludzi w krainę ich własnych snów.

Na zakończenie rozważań o przyszłości w kinie zaprezentowany zostanie film Odległa błękitna planeta, w którym Werner Herzog wciela się w rolę przybywającego na ziemię obcego, krytycznym okiem analizującego kondycję ludzkości z jej niezrealizowanymi marzeniami i zdewastowaną planetą.

Wydarzeniem muzycznym festiwalu będzie koncert duetu INCITE.

Program szczegółowy:

PROGRES

01.07. Metropolis, reż. Fritz Lang, Niemcy 1927, 153'
02.07. Mój wujaszek/Mon Oncle, reż. Jacques Tati, Francja/ Włochy 1958, 110'

08.07. Nebo zoviot, reż. Mikhail Karzhukow/ Aleksandr Kozyr, ZSRR 1962 77’
09.07. Koniec sierpnia w hotelu Ozon/Konec srpnia v Hotelu Ozon, reż. Jan Schmidt, Czechosłowacja 1967, 77’

15.07. O-bi, O-ba: koniec cywilizacji, reż. Piotr Szulkin, Polska 1985, 85’
16.07. Moon, reż. Tarik Saleh, Dania/ Finlandia/ Norwegia/ Szwecja 2009, 86'

22.07. Metropia, reż. Duncan Jones, Wielka Brytania 2009, 97'
23.07. Wall-E, reż. Andrew Stanton, USA 2008, 98'

29.07. Martwa Natura/Sanxia Haoren , reż. Zhang Ke Jia, Chiny/Hingkong 2006, 111’
30.07. Moje Winnipeg/My Winnipeg, reż. Guy Maddin, Kanada 2007 80’

REGRES:

05.08. Spotkania na krańcach świata/Encounters at the End of the World, reż. Werner Herzog, Wileka Brytania/USA 2007, 99’
06.08. Szczęśliwy poeta/The Happy Poet, reż. Paul Gordon, USA 2010, 85’

12.08. Przedłużyć życie/Life Extended, reż. Lars Berstrom & Mats Bigert, Szwecja 2009, 58'
13.08. Śmietnisko/Waste Land, reż. Lucy Walker, USA 2010, 90’
14.08. Wiek głupoty/The Age of Stupid, reż. Franny Armstrong, Wielka Brytania 2009, 92'

19.08. koncert: INCITE
20.08. Aż na koniec świata/Bis ans Ende der Welt, reż. Wim Wenders, Austria/Francja/Niemcy 1991, 151’

27.08. Stalker, reż. Andriej Tarkowski, ZSRR/ RFN 1979, 163'
28.08. Odległa Błękitna planeta/Wild Blue Yonder, reż. Werner Herzog, Austria/Francja/Niemcy/Wielka Brytania 2005, 81’

<poprzednia strona.



transmisje online zapewnia StreamOnline
kubasto.com